Thursday, June 25, 2009

Hobi Baru

Sejak beberapa bulan nie aku menemui hobi baru aku.,

sekarang aku banyak buat kajian pasal tanaman., aku suke tengok pokok2 yg unik dan pokok2
yang tak penah aku jumpe., atau pokok buah yg buahnye tiada jual di kedai,pasar malam dan pasar raya.,

Perkembangan yang aku dah buat hehehehe





ini lah pokok mulberry yg dah berusia 2 minggu., dah keluar tunas kecik

pokok mulberry nie banyak khasiatnye

JENIS PENYAKITDAUNBUAHRANTING
AKAR
KENCING MANISX

X
HIPERTENSIX

X
KOLESTROLX


KURANG BERAT BADANX


LELAHX

X
TENAGAXX

TULANGX


MATAXX

MINDAXX

MABUK LAUT

X

CEGAH BARAHX


SUSAH TIDUR
X

SENGAL BADAN
X

TELINGA BERDESING
X

PENING
X

KESIHATAN RAMBUTXX

SEMBELIT

X
SAKIT GIGI

X
CACING

X
SAKIT PINGGANG
X

BATUK


X
SAKIT TEKAK
X
X
LEBIHAN CECAIR DLM BADAN


X
SELSEMA
X

HIDUNG BERDARAH
X

PENYUBUR DARAHXX

KESIHATAN KULITX


SAKIT SENDIX




DAUN MULBERRY KAYA DGN :
CALSIUM, POTASSIUM, SODIUM PHOSPHOROUS, MAGNISIUM, ASCO SCOBIC ACID, CORETENE, VIT A, B1, B2, D, E, FOLIC ACID, CHLOROPHYLL, GAMMA AMINOBTYRIC ACID INSOLUBLE DIETARYFIBLE & WATER SOLUBLE DIETARY FIBRE

CARA PENGAMBILAN:
BUAH BOLEH DI MAKAN ATAU DIBUAT JUS
DAUN MUDA BOLEH DIBUAT ULAM ATAU SAYUR
DAUN MUDA ATAU TUA BOLEH DIKERINGKAN UTK DIJADIKAN TEH
RANTING DAN AKAR DIKERINGKAN DAN DILARUTKAN DALAM AIR PANAS UTK DIMINUM



ini gambar hiasan jer., siap tanam dalam pasu tu huhuhu.

pokok boleh jadi besar., tapi tak la sebesar pokok rambutan., pokok ni buah nye manis tau.,
kadang2 ada jual kan jaya jusco tapi mahal betul.,

8 comments:

syaf said...

woo satu hobby yg namnpak menarik..
teruskan dengan hobby kamu 2..

isin_0108 said...

jiran saya da tanam pokok neh...buahnya masam2 manis

JIVEBUMZ said...

bersepah kat depan umah mak saya tau..hihi buah nie mmg banyak khasiatnye.. pastu senang nak idup lak tu kan

syabas petani muda! :d

Ceera said...

tak sabarnye nak tunggu besar, leh atam curik pokok ko tanam kat rumah...

AyunasiA said...

alamak, silap entry la kasik komen. sila rujuk entry sebelum eh...

ann frendly said...

uiks.. b nanti dah buah... jgn lupekan syg.....ehem2...

Connie said...

Hi, Erieq.
Boleh saya tanya, mana anda beli pokok mulberry? Nama saya ialah Connie. Email address: knuan80@hotmail.com

Ridmichi said...

bagus setiap hari ade hobi baru... nak jadikan mentor