Monday, July 6, 2009

Petolah dan Markisa

ini belakang bilik air umah aku., tengok nampak kemas jer kan :P hehehe kat belakang nie mcm2 mak aku tanam., korang boleh nampak pokok pandan, kelapa, dll.

aku nak cita pasal pokok petola yg mak aku tanam tu dah kuakan hasil.,
pokok nya menjalar dan daun2 nye lebar2.



ini lah dia buah petola yg masih muda lagi., besau kan
ini pokok ciku., kesian buahnya kecik2 sbb tak kena matahari
yg ni plak pokok pisang kaki

Aku penah cite dgn korang tak yang aku tengah cari pokok markisa tak jumpa2., puas aku cari, macam2 nurseri aku masok., ada yg tak penah denga pun ada., Hampeh betul,korang penah tengok buah markisa tak? klu tak bawah ni ada gambar dia


warna hijau tak masak lagi
klu dah masak buahnya jadi warna ungu (untuk markisa ungu la,markisa ada 4 jenis jer yg berbuah)

ada setengah2 tampat dorang panggil buah ni buah susu., sbb dulu2 dorang suka buat lubang kat buah ni, lepas u sedut jer.sedap wohh

atas ni hanya gambar hiasan

pokok ni lebat,buahnya pun lebat, boleh menghasilkan buah selepas usia nya 6 - 8 bln dan dia akan sentiasa berbuah sehinggalah 4 tahun lebih tempoh hayat pokok nie,(mati)


Akhirnya aku dapat gak pokok nie., aku terbeli 3 pokok 1 dah bagi kat gf aku., aku tengah fikir satu pokok lagi nak bagi BigMouth ker kakcik(www.SeNGet BeNGet.com.my)??? agak2 klu bagi BigMouth pokok ni boleh hidup ke tak eh?? hahaha

sapa2 yg masih tercari2 lagi pokok ni korang boleh beli kat sini

katanya dia ada 1 ekar ladang markisa kat johor,
NAMA : SULAIMAN A.RAHIM
SYARIKAT : JALUR GEMILANG ENTERPRISE
ALAMAT : NO 142, LORONG DATUK MUFTI 5, KAMPUNG DATUK MUFTI 5, 68000 AMPANG SELANGOR DARUL EKHSAN
EMEL : Sulaimanarahim@yahoo.com
HUBUNGI : 017-3683345

9 comments:

CikYana(",) said...

salam..blogwalking here(^_^)

cik ian@aH Lian~ said...

ouh,
memang mode
petani neh...bagus!

DrSam said...

berjasa pada tanah memang lumayan hasilnya. saya memang suka markisa ni terutama kalau meminum airnya.

Ceera said...

woiiiiiiiii

kasiik kat atam la.. asal nak kasik kat dorang plak.. tak suka ko..

Erieq said...

atam tahu ker jaga pokok? pokok nie amik ruang yg banyak la mcm pokok anggur mak dulu.,klu atam nak amik jer lah.,sapa cepat dia dpt., ada satu jer tu.,

JIVEBUMZ said...

waaahh bagus la tetiba jadi petani lak dak erieq nie.. bagus2 semangat cintakan pokok! :P

BigMouth said...

Ayie.... bagi kat alang... kalau dah kurus pokok tu, baru alang bagi kat kak cik lah!! OOOOO....
Ni baru lah adil!!!

ladymiaka86 said...

salam ziarah...
blog walking here..

buah markisa ni 1st time la sy dgr.. tak tau plak kewujudan buah ni..
mcm teringin nak rasa jer..hihi

dodonut said...

aha..rindu sama pokok markisa!!

dulu time kecik2 depan rumah ada pokok tu..

well ayah sy keje mardi KAN..

last..pokok kene tebang sbb abg sy slalu ikat mercun kt pokok..HAHA