Thursday, February 18, 2010

Macam mana nak buat shortcut shutdown di desktop

Ari ni aKuBuntu la duduk rumah boring., maklum lah opis paksa cuti seminggu huhuhu.,

tak tahu nak update apa jadi di sebabkan aku bekerja sebagai I.T.
meh sini aku nak kongsikan sikit apa yg aku tahu dan mungkin korang pun ramai yg dah tahu :P



Langkah pertama klik kanan kat desktop pilih - New - klik shortcut (Seperti rajah diatas)


Langkah kedua anda perlu menaip (shutdown -s -t) dan letakkan berapa minit yg anda mahu.



Contohnya seperti di dalam gambar rajah 2. saya meletak 60 selepas -t ianya bermaksud PC anda akan tutup(shutdown) dengan sendiri dalam masa 1 minit kerana masa yg anda letakkan mengikut saat bukannya minit.

contoh lagi : (60 saat = 1 minit) atau (120 saat = 2 minit)

langkah seterusnya anda hanya perlu menekat button next dan finish.


Anda juga boleh menukar icon mengikut cita rasa anda. Hanya klik kanan - properties


Klik Button Change Icon

dan pilih Icon yg anda suka


Selesai ...



--------------------------------------------------------------------

2 comments:

♥Hernee Nazir♥ said...

yeay! sy dh bjaye buat.. tq utk pmbljrn hari ini.. :)

ann frendly said...

pandainye b..
syg tak taw pun b pandai camni...
hebat...
depan syg buat2 tak pandai eh??